Kunduppfattning

2010-06-21

Vilken är ditt företags image?

Om du är väl insatt i hur ditt företag uppfattas av kunder, konkurrenter och övriga intressenter har du ett försprång när du ska sälja in din produkt. Är det så att ni uppfattas som ett billigt alternativ men med sämre kvalité behöver du övertyga om att kunden får valuta för pengarna och att kvalitén överlag är lika bra som hos de dyrare kedjorna. Kanske uppfattas ditt företag som det företag med de snyggaste produkterna inom sin nisch. Då gäller det att bekräfta den uppfattningen och om möjligt förstärka den.

Oavsett image handlar det om att bryta negativa föreställningar och förstärka de positiva. Men för att göra det behöver du vara förberedd och insatt i just ditt företags problematik. En marknadsundersökning behöver inte vara komplicerad – du kanske kan spendera en dag med att ringa runt till kunder och ställa några enkla frågor. Vem vet – du kanske kommer att förvånas över svaren!

Lämna en kommentar