Så skapar du mervärde för kunden

2010-04-16

Sa-skapar-du-mervarde-for-kunden För kunderna är det visserligen din produkt som står i huvudfokus, men om du har många konkurrenter som säljer samma eller liknande produkter så är det väldigt viktigt att skapa ett mervärde för kunden. Vid all försäljning handlar det om att berätta för kunden varför just din produkt är bra och vad kunden kan få för nytta av produkten. Men i en bransch med stor konkurrens finns det ytterligare en aspekt och det är vad kunden får för fördelar av att handla just hos dig.

Vad kan du ge kunden som inte dina konkurrenter kan? Här handlar det om att skapa mervärde i form av service, rabatter, bättre betalningsvillkor, trevligare personal och så vidare. Se till att kunden känner sig trygg vid köpet, att du har returrätt och möjlighet till reklamation. Kanske kan ni skapa en kundklubb eller ge ut ett nyhetsbrev som era kunder kan prenumerera på, där ni ger tips och råd för att använda era produkter och förstås förmånliga erbjudanden (som lockar kunderna att handla mer).

Bildkälla: http://www.freedigitalphotos.net/images/Business_g96-Woman_On_Telephone_p679.html

Lämna en kommentar